Hur ofta ska man duscha?

woman lifting his leg

Debatten om hur ofta ska man duscha har funnits i århundraden. Vissa anser att det är bäst att duscha varje dag, medan andra tycker att det räcker med att tvätta håret varannan vecka! Men vad säger experterna? Och ännu viktigare: vad säger vetenskapen om detta ämne? Låt oss ta reda på det.

Några faktorer som kan avgöra hur ofta du behöver tvätta dig är din livsstil, när det är och om du svettas överhuvudtaget; det finns också en del andra saker som spelar in, exempelvis vilken typ av kroppslukt du har, hur mycket motion du får eller var i världen du bor. Det finns inget fast antal dagar per vecka eller månad som är ”genomsnittligt” eftersom det beror på så många faktorer.

Den optimala hygienrutinen är olika för alla. Vissa människor är naturligt rena och tvättar sig regelbundet, medan andra måste arbeta och anstränga sig för att ha en god hygien. Bara för att du inte duschar varje dag betyder det inte att du nödvändigtvis är smutsig eller luktar illa; vi svettas alla i varierande mängd – vissa av oss mer än andra. De flesta behöver duscha varje dag om de tränar eller idrottar regelbundet. Men även då behöver inte alla tvätta håret varje gång de duschar. Ditt hår kommer inte att lukta om du låter kroppens naturliga pH-balans göra sitt jobb. Dessutom innehåller ditt schampo doftämnen som kan orsaka allergier och överkänslighet hos vissa människor vilket är en bra anledning att beakta när du funderar på hur ofta ska man duscha.

Den typ av miljö som du lever i har också betydelse. Om du bor någonstans där det är varmt och ångande behöver du inte duscha varje dag – om du inte känner dig avslappnad av det. Och även om du vanligtvis är svettig efter ditt dagliga träningspass eller din morgonrunda kan ett kallt dopp, några goda hygienvanor och regelbunden frisk luft bidra till att hålla kroppslukten under kontroll.

Så hur ofta ska vi tvätta oss? För att få veta mer om optimala hygienrutiner för olika personer i varierande situationer, läs vidare!

Idrottare är som maskiner: de har högpresterande motorer som behöver rengöras regelbundet för att fungera på bästa sätt. Men som de flesta maskiner är de inte utformade för daglig användning – vilket är anledningen till att många idrottare väljer att ta långa pauser mellan tvättarna. Att tvätta både håret och huden dagligen är onödigt krävande, särskilt om du bär tajta kläder eller använder starka produkter.

När du tränar mycket producerar dina svettkörtlar mer svett än vanligt. Problemet är att bakterierna i din svett livnär sig på dessa sekret och förökar sig snabbare än tidigare – vilket innebär att olika kroppslukter kan uppstå. Svett i sig luktar inte, men när svett blandas med bakterier från andra delar av kroppen (t.ex. underarmshår) uppstår en stickande lukt. För vissa människor sker detta snabbt, medan det för andra tar längre tid. Så hur ofta bör du duscha? Om du är naturligt ren och inte har något emot att lukta som en svettig maskin efter timmar på gymmet kan daglig tvätt vara bra för dig. Men om du föredrar att se fräsch ut är det förmodligen en bra idé att tvätta håret och kroppen minst en gång varannan dag.

Enligt Dr Chris Steele, chef för Centre for Skin Sciences vid University of Bradford, är det inte alltid nödvändigt att tvätta sig dagligen. ”Det bästa sättet är förmodligen så fort du stiger ur sängen på morgonen”, säger han. Det är viktigt att du inte överdriver: för mycket duschning kan torka ut huden (och göra den mer mottaglig för klåda). Din hud producerar oljor som kallas talg, vilket håller huden fuktig och skyddar mot torrhet och bakterietillväxt.

Daglig tvätt tar bort hudens naturliga oljor och gör den platt, uttorkad och irriterad, vilket gör den mer benägen att klia. I slutet av dagen behöver du fräscha upp dig eftersom du förmodligen är svettig. Men vissa människor tycker inte att de luktar illa; allt beror på hur aktiv du är, hur mycket talg din hud producerar och om du har kroppslukt i allmänhet eller inte. Om det behövs räcker det med en snabb tvättning med tvål: gnid in lite deodorant för armhålor på de områden som luktar särskilt illa efteråt (dina armhålor kommer att kännas svala ett tag efter detta).

Det är ingen överraskning att personer som tränar i timmar varje dag behöver duscha oftare än de som arbetar på ett kontor. Om du svettas mycket, har mycket kroppsbehåring och svettas mycket under träningen (oavsett om du springer, spelar fotboll eller går till gymmet) kan du duscha efter varje träningspass för att se till att du inte luktar illa.

Det finns dock andra hälsosamma sätt att undvika att lukta illa även om du tränar i flera timmar varje dag:

  • När du är på gymmet, försök till exempel att inte ha för tajta kläder – de minskar luftflödet som hjälper till att hålla huden torr
  • använd mild tvål i stället för deodorant eller antiperspirant
  • tvätta även underarmshår regelbundet
  • svalka dig med kallt vatten efter träning i stället för varmt vatten
  • ät mycket frukt och grönsaker som innehåller näringsämnen som är kända för att vara bra för huden
  • sov tillräckligt.

Det är också en bra idé att duscha om du har druckit alkohol eller om du har ätit mat som uppmuntrar till svettning (t.ex. kryddig mat).

Vissa människor föredrar att använda deodorant i stället för antiperspiranter, men experter varnar för detta eftersom deodoranter bara maskerar lukten. När allt kommer omkring är huvudorsaken till kroppslukt inte svett i sig utan bakterieaktivitet på svett – vilket är anledningen till att daglig tvätt med mild tvål rekommenderas även av många tillverkare av kosmetiska produkter. Det är faktiskt möjligt att tvätta för lite: i en studie försedda forskare en grupp frivilliga personer t-shirts som personerna bar varannan dag i två veckor utan att tvätta dem. När han bad frivilliga att lukta på t-shirts och gissa vilka som var otvättade kunde de frivilliga upptäcka kroppslukt på hälften av t-shirtsen. Detta tyder på att många människor är omedvetna om hur mycket de svettas – för när man har en t-shirt på sig hela dagen märker man inte sin egen doft så mycket.

”Om du har illaluktande underarmshår”, säger Steele, ”är rakning också ett sätt att minska bakterierna” Det är dock bättre att inte raka sig direkt efter ett träningspass: vid denna tidpunkt är hårstråna något lyft från huden och absorberar lättare svett. Vänta i stället till senare på dagen eller före sänggåendet för en bekvämare rakning.

Du behöver duscha eller rengöra armhålorna före sänggåendet endast om du tränar regelbundet och om din kropp producerar starka lukter. Men kom ihåg att det är viktigt att inte överdriva: för mycket duschning kan som sagt torka ut huden (och göra den mer benägen att klia).